Meld je hier aan!
Bijeenkomst Retail en winkelleegstand 29 maart
De leegstand van winkels en kantoren neemt nog steeds toe. Van het vloeroppervlak detailhandel is inmiddels 9%
niet in gebruik. De oorzaak daarvan is niet alleen de economische crisis, maar ook structureel van aard. Door toenemend
gebruik van ICT zijn nieuwe vormen van winkelen ontstaan. Ook de afvlakkende bevolkingsgroei, of zelfs
krimp, en het te royale aanbod heeft geleid tot de huidige leegstand. De winkelleegstand is het grootst in de landelijke
en perifere regio’s. Afgelopen kerstperiode kwam hier een schep bovenop!. Scapino, Dolcis, Invito en Manfield
(althans, Macintosh, hun moederbedrijf en zeven eigen winkels) hebben surseance van betaling aangevraagd. Vlak
daarna volgde V&D, dat eerder in het jaar gered leek na ingrijpende maatregelen. Ten slotte heeft de franchisegever
van drogisterijketen DA surseance van betaling aangevraagd. Drama in de winkelstraat dus. Recent nieuws dat achtduizend
werknemers nu echt op straat staan. Eén van Nederlands oudste en meest iconische winkelketens
V&D verdwijnt uit het straatbeeld met circa 360.000m2 winkelvloeroppervlak .
De traditionele aanpak, grootschalige sloop en nieuwbouw om een groter ruimtekwaliteit terug te krijgen, biedt
geen duurzame oplossing voor de echte problematiek: (dreigende) leegstand, vaak een wat verwaarloosde openbare
ruimte, een afwachtende houding van stakeholders en vooral het ontbreken aan financiële middelen. Inmiddels
is wel duidelijk dat er onvoldoende wordt geanticipeerd op de bovengenoemde trends, met een zichtbaar gevolg in
de winkelstraten.
Voor de ruimtelijke ordening van (dorps)centra is het van belang om te kijken - hoe in een geleidelijk proces --- de
gebouwde omgeving weer in evenwicht kan worden gebracht met de belangen, wensen en koopmotieven van
consumenten. Winkels neerzetten op basis van groei- en krimpverwachtingen, daar redden kleine en middelgrote
gemeenten het niet meer mee. De dorpscentra zullen voor ondernemers aantrekkelijk moeten worden om zo leegstand
op te vullen en het voor bezoekers aantrekkelijk maken om te komen. Kan er een transitie naar een aantrekkelijk
centrumgebied bewerkstelligd worden, zonder grootse ingrepen en met bescheiden budgetten. Is het tijd
voor een Centrummanagement nieuwe stijl ?
Tijdens de bijeenkomst wordt op een actieve wijze doormiddel van presentatie, discussie en locatiebezoek ingegaan
op de problematiek en aanpak van leeglopende winkelcentra.
Globale indeling middag 14.00-18.00
o Ontvangst De Ogtent (nieuw cultuurhuis in het centrum van Duiven)
o Presentatie Haiko ter Heide (projectleider gemeente Duiven Centrumplan)
o Presentatie Wissing Piet Kalsbeek en Esther Stuijts ( aanpak verschillende centrumgebieden met advies van Droogh Trommelen en Partners)
o Presentatie Marcel ten Holte van Retail trends
o pauze
o Discussie in de groep, toolbox voor revitalisering van centrumgebieden
o Kort locatiebezoek centrumgebied Duiven
o Borrel
Extra gast voor de discussie: Mark van ’t Hooft en collega van Mtobuild
M to build staat voor Management to build. M to build is een nationaal en internationaal opererend bouw projectmanagement bureau met specialisatie voor Retail, Leisure en Horeca.